I bøkenes verden!

En magisk reise i bøkenes verden …

I BØKENES VERDEN!

 

Vi ønsker:

  • At barna skal bli glade i bøker, og at bøker gleder barna.
  • At barna ber om å bli lest for.
  • At personalet inspirerer og gjør barna nysgjerrige i forhold til bøker.
  • At vi skal danne et grunnlag for læring og seinere leseglede.

 

Her litt om hva vi har gjort og hva vi tenker i Hakkebakkeskogen barnehage.

 

Det startet med :

at en assistent etterlyste mer høylesning for barna i barnehagen vår.

Deretter dukket heftet ”Les for meg pliis !” opp og

Vi bestemte oss for å arbeide med ”Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen” høsten 2009.

Prosjektet med ”Hakkebakkeskogen-boka” ga mersmak.

 

           

            Vi begynte å leite litt i bokhyllene i barnehagen og stilte oss

            spørsmålet :

 

            Hva kan bøker brukes til ut over det å lese dem ?

 

 

Vi fortsatte med :

”En kake til Kalle” tekst av Joyce Dunbar ill av Emilie Boon

Her skaffet vi konkreter : lagde en kake av plastelina, røde kuler/bær, veps,

bjørn, ekorn, mus….

 

Vi lager bokbokser, der vi samler bok, konkreter og utstyr i forbindelse med handlingen i boka.

 

Vi fikk en gratis bok i posten : ”Les for meg” fra nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa/ Det norske samlaget 2008 og der fant vi : Kari Stai ”Jakob og Neikob”/Samlaget 2008.

Dette er ei bok vi har kjøpt. Barna ble utrolig opptatt av boka og det var en kamp om å få dramatisere den.

En dag da et av barna ble hentet av mor og broren Jakob, sa et barn til et annet barn: "Han heter ikke Neikob - han heter Jakob"

 

En gruppe med 4 åringer har jobbet med boka :

”Et tre” av Matgorzata Piotrowska / Tiden forlag (denne boka har vi kjøpt på bibliotekets sommersalg)

”Mit tre” av Lela Mari /Berg forlag

Disse bøkene har vi brukt som inspirasjon til formingsaktivitet. Barna har laget sine fantasitrær – revet i farget papir og limt + revet i avispapir og laget et ”avistre”

og de har tegnet frukttrær.

”Arves farver” av Patrick McDonnell/ Damm er brukt som inspirasjon til å lage bokmerker.

 

Vi har lest boka ”Mikkel og Ekornia” av Liv Hege Refsdal for de eldste barna.

Idèen kom fra en i personalet som kjente til at Frøy skole skulle sette opp denne historien som musikal. Vi var spent på om en bok med så mye tekst ville fenge barna – det gjorde den !

Barna var på musikalen torsdag 11.03.2010 på Sliperiet. Dette lille prosjektet ble avsluttet med at barna tegnet og sa noe om sin opplevelse av boka og forestillingen.

 

I en periode hadde vi felles samling hver fredag hvor vi arbeidet med boka :

”Jonas i jungelen” Hogne Moe & Werner Grossmann / Norsk Noteservice as.

Vi knyttet boka opp mot motorisk aktivitet, dramatisering, vi hørte sangene på CD og lærte tekster. Vi har kjøpt hånddukker : apekatt, løve og elefant.

 

Lesestund hver dag – lese inne/ute, barn og voksne velger bøker

Vi lager sangbok – barna lager tegninger til sangene som synges i barnehagen

 

BØKER OG BARNEMEDVIRKNING :

 

Besøk på biblioteket og barna velger en bok de vil låne

På forhånd har vi avtalt at barna kan låne en bok hver. Tilbake i barnehagen spør vi barna hva de tenkte på da de valgte boken. Artig å høre hva barna tenker : ”fordi den er gøy”, ”fordi det var en prinsesse foran”, ”fordi den er så god å ta på/følebok”.

Noen barn velger raskt en bok andre klarer ikke å bestemme seg.

 

Bokposen

Etter tur får barna med seg Bokposen hjem, de velger en bok de har hjemme, tar den med til barnehagen og vi leser den her.

 

Barna lager bøker og egne fortellinger

Tekstskaping og bilder

 

Vi har benyttet oss av bibliotektes sommersalg og har mange utgåtte bøker derfra.

 

Tanker og idèer videre :

*          bokkultur ; hvordan behandle bøker

*          barnehagebibliotek – våre bøker

*          bibliotekfilial i barnehagen

*          regelmessige besøk på biblioteket          

*          de 7 fagområdene i Rammeplanen og bøker

*          mer samtale i forbindelse med tekst i bøker

*          de yngste barna og bøker

*          barn vurdere/anmelde bøker

*          voksne vurdere/anmelde bøker på personalmøte

*          mer kunnskap om nyere litteratur

*          ART og bøker

*          bøker og kjønnsroller

*          hvordan blir en bok til / hva er en forfatter ?

*          lydbok

*          Synliggjøre mangfold og likeverd ved hjelp av bøker